Καφές χωρίς… κόκκους; Κι όμως γίνεται
Μια startup επενδύει στην παρασκευή cold brew χωρίς τη χρήση κόκκων, με μια ιδιότυπη διαδικασία ανακύκλωσης.
Η Atomo είναι μια εταιρεία που ιδρύθηκε το 2019 με ένα πολύ συγκεκριμένο project: να αλλάξει τα δεδομένα στον κόσμο του καφέ. Mόλις τον Σεπτέμβριο κυκλοφόρησε ένα cold – brew σε κουτάκι, “σχεδιασμένο” να μυρίζει καφέ και να δίνει την τόνωση που παρέχει ένα κανονικό φλιτζάνι, με τη διαφορά ότι για την παρασκευή του δεν χρειάστηκε να χρησιμοποιηθούν κόκκοι. Αντιθέτως, το brand χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό σπόρων χουρμά, ρίζας κιχωρίου και φλούδας σταφυλιού, με την προσθήκη καφεΐνης, προκειμένου να φτιάξει αυτό το ρόφημα που παραπέμπει στον παραδοσιακό καφέ. Τα περισσότερα από αυτά τα συστατικά είναι “αναβαθμιστικά ανακυκλώσιμα” ενημέρωσε η εταιρεία, κάτι που σημαίνει ότι αν δεν χρησιμοποιηθούν από την Atomo, πιθανότατα θα πεταχτούν στα σκουπίδια. Οι σπόροι χουρμά, ή τα κουκούτσια, είναι συνήθως «διάσπαρτοι στη γη», δήλωσε ο CEO της Atomo, Andy Kleitsch. «Εμείς, τους δίνουμε μια δεύτερη ζωή» πρόσθεσε.
Αυτή η πρακτική δεν είναι η μοναδική φιλική προς το περιβάλλον στην οποία προβαίνει η Atomo. H εταιρεία χρησιμοποίησε μια υπηρεσία που ονομάζεται Carbon Cloud για να υπολογίσει το δικό της αποτύπωμα στη φύση ενώ εστίασε στην έρευνα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του καφέ και της καλλιέργειάς του, σύμφωνα με τον Kleitsch. Έτσι, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το προϊόν της Atomo χρησιμοποιεί 94% λιγότερο νερό και παράγει 93% λιγότερες εκπομπές άνθρακα από τον συμβατικό καφέ cold-brew. Η προσέγγιση της Atomo είναι παρόμοια με εκείνη των εταρειών οι οποίες παράγουν εναλλακτικά κρέατα από φυτά που έχουν γίνει δημοφιλή τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τον Kleitsch η εταιρεία βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Είναι ιδιοκτήτρια ενός εργοστασιου στο Σιάτλ των ΗΠΑ, που μπορεί να παράξει 1.000 μερίδες του ροφήματος ανά ημέρα. Στόχος της όμως είναι να μπορέσει να προσφέρει μια ευρύτερη γκάμα προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του στιγμιαίου καφέ και των εναλλακτικών κόκκων. Παράλληλα, σχεδιάζει να μπει στη λιανική το επόμενο έτος. Η Atomo πάντως βλέπει μια μεγάλη ευκαιρία να ανοίγεται με πολλές προκλήσεις, όπως το να πείσει τους πελάτες για τις θέσεις της όσον αφορά τους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς της. Επιπλέον, για να προσελκύσει καταναλωτές, θα πρέπει να τους αποδείξει ότι το προιόν της είναι τόσο καλό όσο ένα πραγματικό φλιτζάνι καφέ.
Όταν εισέλθει στη λιανική, ο cold-brew που παράγει η Atomo είναι πιθανο να μπει στα ράφια των σούπερ μάρκετ, δίπλα ακριβώς από τα υπόλοιπα cold-brew. Kάτι τέτοιο θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην εταιρεία, εξαιτίας της ολοένα και αυξανόμενης αγοράς έτοιμου προς κατανάλωση καφέ, η οποία, σύμφωνα με την Euromonitor International, έφτασε τα 4,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021. “Υπάρχουν επίσης μεγάλες δυνατότητες στη νέα -ακόμη- αγορά εναλλακτικών καφέ”, είπε ο Matthew Barry, ανώτερος σύμβουλος ροφημάτων στην Euromonitor International, καθώς οι καλλιέργειες καφέ εξαρτώνται άμεσα από τις καιρικές συνθήκες. Η έντονη ξηρασία και οι ασυνήθιστες συνθήκες παγετού στη Βραζιλία, τον μεγαλύτερο προμηθευτή κόκκων καφέ στον κόσμο, προκάλεσαν φέτος μεγάλη ζημιά στην αγορά καφέ. Μια μέρα, «οι καθημερινές ανάγκες για καφεΐνη θα μπορουν να καλυφθούν με λύσεις υψηλής τεχνολογίας για την παραγωγή υποκατάστατων αλλά και καλλιεργημένου καφέ» που θα συμπληρώνουν τις παραδοσιακές προμήθειες, πρόσθεσε ο Barry.
Η δημοτικότητα της φυτικής πρωτεΐνης άνοιξε το δρόμο για νέες ιδέες όπως αυτή που συνέλαβε η Atomo, δήλωσε ο Jim Watson, ανώτερος αναλυτής ροφημάτων στη Rabobank. “Οι εταιρείες θα χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να κάνουν περισσότερα για εμάς”, πρόσθεσε, “με την αντικατάσταση παραδοσιακών προϊόντων με πιο υγιεινές ή πιο φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές λύσεις”. Το παράδειγμα της Atomo είναι ενδεικτικό: Κάποιος που διαπιστώνει ότι η Atomo χρησιμοποιεί ανακυκλωμένα συστατικά μπορεί να σκεφτεί: “Βρήκα ένα προϊόν καφέ που ταιριάζει ακριβώς σε αυτές τις τάσεις… Θα πρέπει να το δοκιμάσω”, τόνισε ο Watson, προσθέτοντας ότι η Atomo έχει “την ευκαιρία να αναδείξει έναν διαφορετικό καταναλωτή που ψάχνει για κάτι το οποίο δεν πρόσφερε ο καφές».
Ο Kleitsch προειδοποιεί ότι η κλιματική αλλαγή και η αυξανόμενη ζήτηση για καφέ θα αναγκάσουν τους καλλιεργητές να βρουν νέα καλλιεργήσιμη γη, κάτι που συνεπάγεται περαιτέρω αποψίλωση δέντρων. Η καλλιέργεια καφέ έχει σίγουρα συμβάλλει στο φαινόμενο αποψίλωσης των δασών, την ώρα που πολλές φάρμες καφέ δεν χρησιμοποιούν βιώσιμες πρακτικές, σημείωσε η Tensie Whelan, διευθύντρια του Κέντρου Αειφόρου Επιχειρηματικότητας στο Stern School of Business του Παν. της Νέας Υόρκης. «Υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις για τους συμβατικούς τρόπους καλλιέργειας καφέ», πρόσθεσε. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την ίδια, εάν οι κόκκοι καφέ αντικαθίσταντο εξ ολοκλήρου, τότε θα ανέκυπταν νέα ζητήματα.
“Όταν ο καφές καλλιεργείται με βιώσιμο τρόπο, η μέθοδος αυτή είναι μια πραγματικά σημαντική πηγή εισοδήματος για τις τοπικές κοινότητες, ενώ έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα”, είπε. “Η βιώσιμη καλλιέργεια καφέ μπορεί να συμβάλει στη βιοποικιλότητα. Είναι υπερβολικά απλοϊκό να λέμε ότι η καλλιέργεια του καφέ οδηγεί πάντα σε αποψίλωση των δασών” πρόσθεσε η Whelan. Από τη μεριά του ο Kleitsch συμφωνεί ότι υπάρχουν βιώσιμοι τρόποι για την καλλιέργεια του καφέ και, λόγω της μεγάλης ζήτησης για το προϊόν, δεν θεωρεί ότι η Atomo θα πάρει τη δουλειά από τους γηγενείς παραγωγούς. Απλώς, κατά τη γνώμη του ο βιώσιμος καφές, με τη συνδρομή της Atomo, θα είναι επαρκής. «Προσπαθούμε να ανταποκριθούμε στη ζήτηση για καφέ με τρόπο που προκαλεί το λιγότερο δυνατό κακό» είπε.
Πηγή: CNN