Το 4ο κύμα καφέ, οι νέες τάσεις και το μέλλον της αγοράς
Κάποιοι μιλούν ακόμη για το τρίτο κύμα της αγοράς καφέ, ωστόσο ήδη στις ΗΠΑ η αγορά αναδιαμορφώνεται και προσαρμόζεται πλέον σιγά-σιγά σε κάτι ακόμη πιο νέο.
Το τέταρτο κύμα επηρεάζει τον κόσμο του καφέ με ποικίλους τρόπους και οδηγείται από τις νέες ανάγκες της γενιάς Gen Z που επιτάσσει ευκολία και την παραγωγή specialty coffee στο σπίτι . To τρίτο κύμα καφέ που γεννήθηκε κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 2.000, αφορούσε τεχνικές “craft-brewing” και καφέ υψηλής ποιότητας, κάτι που οδήγησε μεγάλες αλυσίδες όπως η Starbucks να συστήσουν προιόντα στο κοινό όπως lattes, cappuccinos κοκ. Η είσοδος στη νέα φάση της αγοράς, διατηρεί κάποια από τα θεμέλια του 3ου κύματος, προσθέτει ωστόσο και άλλα στοιχεία, όπως τη χαρά της δημιουργίας και τη διασκέδαση. Και σε αντίθεση με το 2ο και το 3ο κύμα όπου υπήρχε άμεση σύνδεση με τα coffee shops, το 4ο κύμα έχει να κάνει περισσότερο με τις παρασκευές στο σπίτι.
“Το 4ο κύμα συνδέεται με τις κρύες παρασκευές, την καινοτομία και μια νέα προσέγγιση στο marketing. H εστίαση στην ποιότητα θα συνεχίσει να αποτελεί θεμέλιο στο νέο αυτό κύμα της αγοράς καφέ, ωστόσο μπορεί να δούμε πολύ περισσότερα brands να επιδεικνύουν μια πιο ‘επιφανειακή’ προσέγγιση στον καφέ” αναφέρει έρευνα της Mintel. Επιπρόσθετα “το γεγονός ότι οι καταναλωτές έχουν έναν πλήρη εξοπλισμό στο σπίτι και σε συνδυασμό με την απομακρυσμένη εργασία που έχει διατηρηθεί σε αρκετές περιπτώσεις, δημιουργούν νέες ευκαιρίες στους retailers για την παραγωγή προϊόντων για το σπίτι, όπως πρόσθετα (πχ κρέμες, σιρόπια) και έξτρα εξοπλισμό.
Παράλληλα, το 4ο κύμα συνδέεται και με την κατακόρυφη άνοδο των social media και του TikTok. Tα coffee shops ίσως να μην διαδραματίζουν πια τόσο μεγάλο ρόλο για το μέλλον των coffee trends. Ακολούθως, τη θέση τους παίρνουν οι TikTokers που ήδη στην Αμερική αποτελούν μια μεγάλη δύναμη influencing. Σύμφωνα με την Mintel to 49% των καταναλωτών της γενιάς Gen Z μαθαινει τα νέα trends του καφέ από το εν λόγω μέσο. “Αυτή η προσέγγιση αναμένεται να αλλάξει την κουλτούρα και των coffee shops καθώς οι influencers πρωτίστως συστήνουν συντάγες για το σπίτι” αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Τέλος, ένα άλλο μεγάλο χαρακτηριστικό γνώρισμα των νέων τάσεων, είναι η προτίμηση στις κρύες παρασκευές. Οι νέοι επιλέγουν περισσότερο τον κρύο καφέ, σε ποσοστό 60% . Ως εκ τούτου θα πρέπει να αναμένουμε “μια μεγάλη αύξηση στις κρύες παρασκευές στο σπίτι, νέα κρύο ροφήματα με διαφορετική υφή και σύνθεση, νέες τεχνικές και καινοτομία στα ready-to-drink ροφήματα”.