Μάκης Μπερκέτης: «Ο καφές στο σπίτι γίνεται επιστήμη»
Με εμπειρία και δυναμική στον χώρο του επιχειρείν και της καφεστίασης, ο Μάκης Μπερκέτης της Segafredo Zanetti μιλά για την εικόνα της αγοράς, για τάσεις και trends που ήρθαν να μείνουν, αλλά και για στρατηγικές κινήσεις.
Τι περιλαμβάνει η στρατηγική σας μέχρι το τέλος του έτους;
Το δεύτερο εξάμηνο του 2023 φαίνεται να πηγαίνει αρκετά καλά σε επίπεδο αγοράς και η στρατηγική ανάπτυξής μας συνεχίζεται δυναμικά. Το πλάνο μας έχει ανανεωθεί με προτάσεις και ενέργειες, ώστε να επιτευχθούν οι αρχικοί μας στόχοι σε HoReCa & Retail μέχρι το τέλος του έτους. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στην καφεστίαση, εντείνουμε τις κινήσεις μας σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και επιλεγμένες τουριστικές περιοχές, όπως το απαιτεί η χρονική στιγμή, ενώ προσφέρουμε νέα concepts στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, για να καλύψουν πιο συγκεκριμένες ανάγκες. Αντίστοιχα, στη λιανική, διευρύνουμε τα κανάλια διανομής στα supermarkets, για να επιτύχουμε κάλυψη σε όλη την Ελλάδα, κάτι που ήδη έχει προχωρήσει σημαντικά, ενώ παράλληλα προγραμματίζουμε το λανσάρισμα νέων κωδικών στην κατηγορία κάψουλας αλουμινίου που βλέπουμε ότι έχει ιδιαίτερη κινητικότητα, αλλά και σε εκείνη του αλεσμένου καφέ.
Από την εμπειρία σας, τι προτιμά πλέον το κοινό για οικιακή χρήση και τι οι επαγγελματίες;
Ο καταναλωτής, στο σπίτι, κατά κύριο λόγο, επιλέγει έτοιμο, αλεσμένο, ιδιαίτερα της ποικιλίας Arabica, ωστόσο ενισχύεται η τάση για προτίμηση στις κάψουλες υψηλής ποιότητας. Από την άλλη, ο επαγγελματίας προσανατολίζεται σε value for money προτάσεις, αλλά και ολοκληρωμένες after sales υπηρεσίες που θα απαντήσουν στις ιδιαίτερες ανάγκες του, προκειμένου να αντεπεξέλθει στην κατακερματισμένη αγορά του καφέ. Ωστόσο, ένα κοινό χαρακτηριστικό και των δύο κατηγοριών είναι η ανάγκη για ποιοτικό προϊόν, βιώσιμης προέλευσης, κατά κύριο λόγο, σε προσιτή τιμή, αλλά και η παρουσίαση νέων προτάσεων σερβιρίσματος, μια κατεύθυνση που βλέπουμε να αναπτύσσεται ιδιαίτερα.
Αισθάνεστε ότι ο κόσμος εξειδικεύεται ολοένα και περισσότερο στο κομμάτι του home barista;
Πράγματι, ο καταναλωτής στο σπίτι έχει εξελιχθεί σε barista, άλλωστε κατά κύριο λόγο επιλέγει να απολαύσει τον καφέ στο σπίτι. Ένα χαρακτηριστικό που ανέπτυξε αναγκαστικά κατά τη διάρκεια της καραντίνας, αλλά και λόγω των αυξημένων τιμών τον τελευταίο καιρό, η παρασκευή καφέ στο σπίτι και πιο συγκεκριμένα οι παρασκευές καφέ espresso έχουν γίνει αγαπημένη συνήθεια του Έλληνα. Με αυτά τα δεδομένα, ο καταναλωτής ερευνά διάφορες γεύσεις και ποικιλίες, ενδιαφέρεται για νέες προτάσεις σερβιρίσματος, χρησιμοποιεί τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό για την παραγωγή καφέ, ενώ αναγνωρίζει τον ποιοτικό καφέ και προσανατολίζεται σε επιλογές βιώσιμης καλλιέργειας. Γενικά, το βλέπουμε ιδιαίτερα στον Έλληνα καταναλωτή, ο καφές στο σπίτι ξεφεύγει από τα όρια της συνήθειας ή αγαπημένης απόλαυσης και γίνεται σχεδόν επιστήμη που συνεχώς εξελίσσεται. Ο καταναλωτής είναι διατεθειμένος να έχει παραπάνω από ένα προϊόν στο ντουλάπι του, να διευρύνει τον εξοπλισμό ή ακόμα και να παρακολουθεί “how to” videos, προκειμένου να πετύχει τον καφέ του σχεδόν ισάξια με αυτόν που θα έπινε σε μια καφετέρια.
Ποια είναι τα μεγαλύτερα «αγκάθια»-δυσκολίες για τους επαγγελματίες και τους ανθρώπους της καφεστίασης;
Τα τελευταία χρόνια, η εικόνα της αγοράς της καφεστίασης έχει αλλάξει αρκετά με την αύξηση των καφέ on the go και την ανάπτυξη έντονου ανταγωνισμού, ως αποτέλεσμα της πανδημίας, αλλά και λόγω των οικονομικών συνθηκών και της ενεργειακής κρίσης. Ο επιχειρηματίας της καφεστίασης έχει να αντιμετωπίσει ένα αρκετά υψηλό λειτουργικό κόστος και σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η έλλειψη προσωπικού, που μετά την πανδημία προτιμά πιο σταθερές θέσεις εργασίας. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τη ραγδαία αλλαγή των συνηθειών των καταναλωτών, που προτιμούν αρκετά συχνά την απόλαυση του καφέ στο σπίτι ως μια πιο οικονομική λύση. Επίσης, υπάρχει μια αντίφαση μεταξύ των δύο τάσεων που αναπτύσσονται, του price sensitivity και της κατανάλωσης premium προϊόντων. Αρκετοί καταναλωτές αναζητούν στις αγορές τους βιολογικό ή μονοποικιλιακό καφέ υψηλής ποιότητας, αλλά με την τιμή να διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα. Κάτι τέτοιο, όπως είναι λογικό, προβληματίζει τους επαγγελματίες της καφεστίασης, οι οποίοι προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του αγοραστικού κοινού. Είναι και για μας μια πρόκληση όλο αυτό, καθώς οφείλουμε να βρούμε και να προσφέρουμε τις κατάλληλες προτάσεις που θα διευκολύνουν τους επαγγελματίες.
Ποιες είναι οι τάσεις που συνεχίζουν να απασχολούν και ποια είναι τα trends που θεωρούνται «φρέσκα» και θα απασχολήσουν πολύ το επόμενο διάστημα;
Βλέπουμε ότι το trend της βιωσιμότητας, αν και δεν είναι σωστό να το αναγνωρίζουμε σαν τάση, αλλά σαν απαραίτητη συνθήκη, είναι αρκετά ισχυρό και κατευθύνει τις επιλογές των καταναλωτών. Γενικά, οι καταναλωτές, όπου κι αν επιλέγουν να απολαύσουν τον καφέ τους, ψάχνουν τον ποιοτικό καφέ, είτε πρόκειται για τον βιολογικό καφέ ή αυτόν της βιώσιμης προέλευσης και παραγωγής. Βλέπουμε ότι επικοινωνείται συχνά το θέμα της προέλευσης (origin) του καφέ, καθώς και η πορεία και όλο το ταξίδι του μέχρι να φτάσει στο φλιτζάνι, όπως φαίνεται έντονα και στην περίπτωση του δικού μας Segafredo Storia. Ακολουθώντας τις επιταγές της καθημερινότητας, όπως αυτή διαγράφεται από τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και τις μεταπανδημικές συμπεριφορές, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε μια καινούργια τάση, την άνοδο των έτοιμων προς κατανάλωση καφέδων (RTD coffee), που παρουσιάζει μια ταχύτατη ανάπτυξη στην Ευρώπη. Η παραπάνω τάση συνδυάζει σταθερά ποιοτική γεύση, αμεσότητα κατανάλωσης αλλά και τη δυνατότητα της απόκτησής του με αυτοεξυπηρέτηση (από ψυγείο ή μηχάνημα αυτόματης πώλησης). Σε ένα τόσο κατακερματισμένο και έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως είναι αυτό του καφέ και της καφεστίασης, ιδιαίτερα, είναι πρωταρχική ανάγκη η διαφοροποίηση, είτε αφορά τον καφέ καθαυτό σαν πρώτη ύλη, ή τις εναλλακτικές προτάσεις σερβιρίσματος, είτε την ποιότητα συνολικά, πρώτη ύλη και εξυπηρέτηση.
Από το περιοδικό Coffee&Brunch Magazine