Η αμερικανική Fellow κατασκευάζει βραστήρες και μύλους άλεσης που μοιάζουν με έργα τέχνης
Σχεδιαστές της Tesla και της Apple “μεταπηδούν” σε αυτή τη startup καφέ.
Σπούδασε στο ίδιο πανεπιστήμιο με τους ιδρυτές της Google, της Yahoo και του Instagram, το Στάνφορντ. Ο λόγος για τον Τζέικ Μίλερ ο οποίος -σε αντίθεση με τους προαναφερθέντες – δεν εστίασε στον κλάδο της τεχνολογίας αλλά σε αυτόν που αγαπά περισσότερο, τον καφέ.Ως “nerd” του καφέ, ο Μίλερ ήταν προσηλωμένος στο πρότζεκτ για την κατασκευή ενός βραστήρα που θα ήταν αφενός όμορφος, αφετέρου πρακτικός, ενισχύοντας τη γεύση των specialty κόκκων που αγαπούσε. Ενώ φοιτούσε στο Στάνφορντ, άρχισε να δημιουργεί πρωτότυπα ενός ηλεκτρικού βραστήρα με κομψό ματ εξωτερικό και μακρύ, λεπτό στόμιο για μια τέλεια εμπειρία pour-over. Όταν αποφοίτησε το 2013, δημιούργησε τη Fellow, με πρώτο προϊόν τον περίφημο βραστήρα.
Σήμερα, η Fellow διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο 24 προϊόντων που σχετίζονται με τον καφέ – πολλά από τα οποία έχουν κερδίσει βραβεία σχεδίασης – και μια ομάδα 80 εργαζομένων, το ένα τέταρτο των οποίων ήταν προηγουμένως σχεδιαστές για την Tesla, την Apple, την Google και άλλους τεχνολογικούς γίγαντες. Η εταιρεία είναι έτοιμη για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη, αφού μόλις εξασφάλισε 30 εκατομμύρια δολάρια χρηματοδότησης.
Τα τελευταία 15 χρόνια, το γούστο των Αμερικανών στον καφέ έχει γίνει πιο εκλεπτυσμένο, χάρη στην άνοδο των specialty roasters όπως η Verve, η Stumptown και εκατοντάδες μικρότερες εταιρείες σε όλη τη χώρα. Ωστόσο, όταν ο Miller εισήγαγε στην αγορά τη Fellow, δυσκολεύτηκε να πείσει τους επενδυτές. «Τα Venture Capitals δεν πίστευαν ότι η παραγωγή προϊόντων καφέ είχε τη δυνατότητα να είναι μια επιχείρηση με υψηλή ανάπτυξη», αναφέρει ο Miller. «Ενδιαφέρονταν περισσότερο για τις νεοσύστατες εταιρείες τεχνολογίας που εγκαινίαζαν οι συμμαθητές μου στο Στάνφορντ». Ο Miller μεγάλωσε την επιχείρηση οργανικά, χωρίς καμία σημαντική επένδυση μέχρι και πέρυσι, όταν το brand έλαβε 7,6 εκατομμύρια δολάρια από angel επενδυτές.
Αλλά η βιομηχανία των εργαλείων καφέ έχει αναπτυχθεί εκρηκτικά τα τελευταία πέντε χρόνια και αναμένεται να είναι μια αγορά 85 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2025. Παράλληλα, η πανδημία έχει ενισχύσει τις παρασκευές στο σπίτι. Όλες αυτές οι τάσεις έχουν στηρίξει τη Fellow, η οποία διπλασίαζε τα έσοδά της κάθε χρόνο από τότε που λειτούργησε. Καθώς ο Miller εξετάζει την επέκταση, η Fellow συνεχίζει να προσελκύει υπαλλήλους από κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας.
Ο Brannon Smith είναι director of product της Fellow. Εκπαιδεύτηκε ως μηχανολόγος μηχανικός, και έκανε καριέρα στον σχεδιασμό hardware στην Boeing και την Apple. Ωστόσο τον περασμένο Οκτώβριο, εντάχθηκε στην ομάδα της Fellow. «Είμαι σίγουρα μέρος της Μεγάλης Παραίτησης», λέει, προσθέτοντας ότι η πανδημία τον ώθησε να αναθεωρήσει τι ήθελε να κάνει με την καριέρα του, κάτι που τον ώθησε να εγκαταλείψει την Big Tech. «Ήθελα να συμμετάσχω σε μια εταιρεία που φέρνει στους ανθρώπους ευτυχία κάθε μέρα», λέει ο Smith. «Νομίζω ότι το έκανα και στην Apple, αν και χρησιμοποιούμε αυτές τις συσκευές κάπως περισσότερο από όσο θα έπρεπε».
Ο COO της Fellow, Michael Kubba, εργάστηκε στο παρελθόν στην Google και την Tesla. Όπως και ο Smith, έτσι και ο Kubba υποστηρίζει ότι τον έλκυσε η σχετική απλότητα των προϊόντων της Fellow. «Πρόκειται για απλά, σε μεγάλο βαθμό αναλογικά προϊόντα που οι άνθρωποι φέρνουν στο σπίτι τους και κάνουν μέρος της καθημερινότητάς τους», λέει. «Παρόλα αυτά, υπάρχει μια μεγάλη “δόση” τεχνολογίας σε ό,τι φτιάχνουμε. Και είναι μια καλή πρόκληση να φέρουμε τις δεξιότητες και την τεχνογνωσία μας, [οι οποίες] ακονίστηκαν στον τομέα της τεχνολογίας, στον κλάδο του καφέ».
Ο Kubba δίνει ως παράδειγμα το Ode Grinder, το οποίο είναι ένα κομψό μηχάνημα που σας επιτρέπει να αλέθετε με ακρίβεια κόκκους καφέ με βάση το καβούρδισμα και τη μέθοδο παρασκευής, από το pour-over μέχρι το French press έως το cold brew. Η ομάδα σπατάλησε πολλά χρόνια για να το τελειοποιήσει και να το κάνει όσο πιο αθόρυβο γινόταν. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να βρουν το σωστό μοτέρ και τα γρέζια (τα μεταλλικά κομμάτια που αλέθουν τον καφέ). Ένα από τα πιο απλά προϊόντα στη σειρά της Fellow είναι μια φορητή κούπα καφέ, αλλά σύμφωνα με τον Miller, χρειάστηκαν δύο χρόνια για να σχεδιαστεί. Διαθέτει χείλος εμπνευσμένο από ποτήρια κρασιού που επιτρέπει στον καφέ να ακουμπά τα σωστά σημεία της γλώσσας σας, κεραμικό εσωτερικό για να βελτιώνει τη γεύση και μόνωση για να διατηρεί το ρόφημα ζεστό.
Οι υπάλληλοι του κλάδου της τεχνολογίας είναι γνωστό πως είναι υψηλά αμειβόμενοι και σύμφωνα με τον Kubba είναι δύσκολο για τη Fellow να συμβαδίσει μισθολογικά με τους γίγαντες της του εν λόγω τομέα. Υποστηρίζει ωστόσο ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που τους ελκύουν στη Fellow. Μπορούν για παράδειγμα να αναλάβουν μεγαλύτερους ρόλους και να είναι υπεύθυνοι για ολόκληρα προϊόντα. Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά πολύ πιο γρήγορα. «Η κατασκευή ενός αυτοκινήτου Tesla έχει μεγάλο χρόνο παράδοσης, μερικές φορές έως και μια δεκαετία», λέει. «Εν τω μεταξύ, ένα από τα προϊόντα μας μπορεί να βγει στην αγορά σε δύο ή τρία χρόνια».
Παρόλο που η Fellow έχει εξασφαλίσει εκατομμύρια σε χρηματοδότηση και μια ομάδα κορυφαίων σχεδιαστών, η προσέγγιση του Miller δεν έχει αλλάξει πολύ από τότε που βρισκόταν στον κοιτώνα του πανεπιστημίου, σχεδιάζοντας τον πρώτο του βραστήρα. Ο ίδιος, έχει επικεντρωθεί στη σειρά των επερχόμενων προϊόντων, όλα σχεδιασμένα για να βελτιώσουν την εμπειρία παρασκευής καφέ στο σπίτι, ενώ παράλληλα μοιάζουν με έργα τέχνης. «Θέλουμε να γίνουμε η Dyson των προϊόντων καφέ».
Πηγή: fastcompany.com