Typica: Μια νέα πλατφόρμα που φιλοδοξεί να αλλάξει τον κόσμο του καφέ
Στόχος της είναι να διασφαλιστεί η διαφάνεια και να αποφευχθούν κρούσματα εκμετάλλευσης των παραγωγών.
H πρωτοβουλία Typica εισήλθε στην αγορά καφέ, με στόχο να προωθήσει τη διαφάνεια στην αλυσίδα εφοδιασμού. Πριν την έναρξη της λειτουργίας της, το εμπόριο πράσινου κόκκου γινόταν αποκλειστικά σε τεράστιες ποσότητες, που μεταφέρονταν μέσω containers. “To μικρότερο κοντέινερ ζυγίζει 18 τόνους” λέει στο foodnavigator.com η Ayane Yamada, συν-ιδρύτρια της πλατφόρμας. “Οι υπόλοιπες ποσότητες πρέπει να μεταφερθούν μέσω αέρος, οπότε δεν υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα ναύλα που να ορίζονται από μια συγκεκριμένη εταιρεία”, προσθέτει. Κάτι τέτοιο συνεπάγεται πολύ υψηλά κόστη, τα οποία ξεπερνούν το πραγματικό κόστος παραγωγής του κόκκου. Η πλατφόρμα Typica έχει ως αποστολή να διακόψει αυτές τις τακτικές, δίνοντας τη δυνατότητα μεταφοράς πολύ μικρότερων ποσοτήτων καφέ, σε σάκους των 60 κιλών, χωρίς απαραίτητα να χρησιμοποιεί μεσάζοντες. “Μπορούμε να περιορίσουμε τον όγκο των παραγγελιών, καθώς δεχόμαστε προ-παραγγελίες online” λέει η Yamada.
Αυξάνοντας τη διαφάνεια για χάρη των παραγωγών
Σε παγκόσμιο επίπεδο, καταναλώνονται ημερησίως περί τα 2 δισεκατομμύρια κούπες καφέ. Κάτι τέτοιο καθιστά το ρόφημα, το δεύτερο σε σειρά πιο εμπορεύσιμο προιόν διεθνώς, μετά το λάδι. Παρ’ όλα αυτά, η βιομηχανία του καφέ αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις. Πέραν της αποψίλωσης των δασών και της κλιματικής αλλαγής, οι συνεχώς μεταβαλόμενες τιμές θέτουν σε κίνδυνο τις συνθήκες ζωής των καλλιεργητών. Επιπλέον, η έλλειψη διαφάνειας στο εμπόριο, αφήνει ελεύθερο έδαφος για την υιοθέτηση μη ηθικών πρακτικών.
Το σύστημα της Typica επιτρέπει στους μικροκαλλιεργητές και τις οικογενειακές φάρμες να πωλούν χωρίς μεσάζοντες, απευθείας στους roasters. Ως αποτέλεσμα, αυτοί οι παραγωγοί μπορούν να θέσουν τις δικές τους τιμολογιακές πολιτικές, χωρίς να επηρεάζονται από τις έντονες διακυμάνσεις της διεθνούς αγοράς. Για να ενισχύσει τη διαφάνεια, η Typica παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς και πλήρη ανάλυση τιμών για όλα τα αγαθά που διανέμει. Στηρίζει δε τους παραγωγούς και τους roasters, έτσι ώστε να αναπτύξουν μια πιο προσωπική και απευθεάις σχέση με κεντρικό γνώμονα την “αλληλοκατανόηση” μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και την άμεση επικοινωνία μεταξύ τους. Οι τρόποι επικοινωνίας ανάμεσα σε καλλιεργητές και roasters ποικίλλουν, άλλοτε μέσω της online πλατφόρμας και άλλοτε μέσω υπηρεσιών social network.
“Σε έναν κόσμο όπου περισσότεροι από 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, οι καλλιεργητές έχουν μια μεγάλη ευκαιρία να πωλούν απευθείας τη σοδειά τους ” ανέφερε ο συν-ιδρυτής της πλατφόρμας Masashi Goto. “Πιστεύω ότι με την ενίσχυση του απευθείας εμπορίου του πράσινου κόκκου μπορούμε ταυτόχρονα να βελτιώσουμε τη ζωή των παραγωγών, των roasters αλλά και των καταναλωτών, ενώ στηρίζουμε τη Βιωσιμότητα’”, πρόσθεσε. Aξίζει να σημειωθεί ότι μέσω της Tyica, oι παραγωγοί κατάφεραν να πωλήσουν τον καφέ τους 3-30 φορές υψηλότερα, συγκριτικά με τη διεθνή αγορά.
Απευθείας εμπόριο για τους roasters
To παραδοσιακό εμπόριο, σύμφωνα με την Typica, αποτρέπει τόσο τους μεγαλύτερους, όσο και τους μικρότερους roasters να συναλλάσονται απευθείας, λόγω των μεγάλων όγκων παραγγελιών στις οποίες καλούνται να προβούν αλλά και του υψηλού κόστους, που πολλές φορές καθιστά το απευθείας εμπόριο ασύμφορο. “Κάποτε δεν υπήρχαν εναλλακτικές, και αναπόφευκτα καλλιεργητές και roasters κατέφευγαν σε εταιρείες trading” αναφέρει η Typica. Σύμφωνα με την Yamada πάντως, η Typica δεν έχει δημιουργηθεί με μοναδικό στόχο να “αφανίσει τους μεσάζοντες” αλλά περισσότερο για να “εγγυηθεί για τη διαφάνεια των διαδικασιών, έτσι ώστε να σταματήσει η εκμετάλλευση των παραγωγών και oι αμφιλεγόμενες διαδικασίες αγοράς των roasters”.
Επέκταση
Η Typica έτυχε ευρείας αποδοχής από τον κόσμο του καφέ, ενώ χαρακτηριστικό είναι πως τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας της επέκτεινε το δίκτυό της με περισσότερους από 2.000 παραγωγούς και roasters από 12 διαφορετικές χώρες. Στην Ιαπωνία, όπου ξεκίνησε η λειτουργία της τον περασμένο Απρίλιο, περισσότεροι από 800 roasters έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα. Έως τον Οκτώβριο, η πλατφόρμα της Typica έχει χρησιμοποιηθεί από 38 χώρες για τη διανομή καφέ, συμπεριλαμβανομένων των εξής: Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Iταλία, Ισπανία, Δανία, Νορβηγία, Ν. Κορέα και Ταιβάν. Είναι επίσης διαθέσιμη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Επόμενος στόχος για την εταιρεία, είναι έως το 2025 η Typica να έχει επεκτείνει το δίκτυό της με πάνω από 5.000 roasters, σε 70 χώρες παγκοσμίως.
Πηγή: foodnavigator.com