Τελικά αξίζει να ανοίξετε το δικό σας coffee shop;
Ο ανταγωνισμός μπορεί να είναι μεγάλος και μάλιστα από τη στιγμή μάλιστα που πολλοί επιχειρηματίεςαπό την περίοδο των capital controls στράφηκαν στην καφεστίαση.
Σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Καφέ, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο. Η κατανάλωση αγγίζει τις 510 κούπες καφέ/ άτομο, ήτοι ετήσια κατανάλωση 5 δισ. κούπες συνολικά. Επιπλέον, ετησίως στην Ελλάδα καταναλώνονται 40,000 τόνοι. Από αυτό, το 60% αφορά κατανάλωση που γίνεται εντός σπιτιού και το 40% κατανάλωση εκτός σπιτιού (καφετέριες κ.λπ.). Παρ’ όλα αυτά οι εποχές επιτάσσουν προσεκτικές και αποδοτικές στρατηγικές, από τη στιγμή μάλιστα που οι ειδικοί του κλάδου κάνουν λόγο για υπερ-κορεσμό. Το γεγονός αυτό οδηγεί πολλούς επιχειρηματίες σε λουκέτο ή μεταπώληση των επιχειρήσεών τους σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ενδεικτικά, υπολογίζεται ότι 9 στα 10 αυτόνομα καταστήματα κλείνουν μέσα στα δυο πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους. Ας δούμε παρακάτω τα υπέρ και τα κατά της δραστηριοποίησης στην καφεστίαση, όπως καταγράφονται από το δίκτυο franchise.gr.
Υπέρ:
Σταθερός κλάδος και ζήτηση, που έχει αποδείξει την ανθεκτικότητά του στις κρίσεις
Αξιοποίηση της φήμης του brand
Αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και της υποστήριξης της μητρικής εταιρείας
Εύρεση καταστήματος και προσωπικού από τη μητρική εταιρεία
Δυνατό ξεκίνημα σε όμορη περιοχή με προϋπάρχον κατάστημα
Καλή ρευστότητα και άμεση είσπραξη χρημάτων
Ευκολία προσαρμογής στις τεχνολογικές εξελίξεις
Αξιοποίηση e-order και εμπορικών εφαρμογών delivery
Αξιοποίηση της διαφήμισης και των ενεργειών ΕΚΕ της μητρικής εταιρείας
Κατά:
Έντονος ανταγωνισμός
Ενίοτε υψηλή τιμή αγοράς του καφέ
Ενίοτε κακή ποιότητα πρώτης ύλης
Ενίοτε μη σταθερή ποιότητα πρώτης ύλης
Ενίοτε μη επαρκές προϊοντικό μίγμα
Ενίοτε χαμηλού επιπέδου υποστήριξη
Ευκαιρίες:
Αξιοποίηση της υπεραξίας του brand
Εύρεση και εγκατάσταση σε πάρα πολύ καλό σημείο
Αξιοποίηση του delivery
Αύξηση της μέσης απόδειξης με συμπληρωματικά του καφέ προϊόντα
Δημιουργία και δεύτερου καταστήματος
Απασχόληση και άλλων μελών της οικογένειάς σου
Πώληση του καταστήματος με καλό τίμημα
Μείωση του ΦΠΑ ή και του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Απειλές:
Άνοιγμα νέου καταστήματος με το ίδιο brand κοντά στο δικό σου, εκτός γεωγραφικής περιοχής, που θα σου μειώσει άμεσα τον τζίρο
Καταστρατήγηση της εμπορικής συμφωνίας από τη μητρική εταιρεία και καταπάτηση γεωγραφικής περιοχής
Άναρχη ανάπτυξη της αλυσίδας με αποτέλεσμα τις κακές αποδόσεις των καταστημάτων και τη δημιουργία κακής φήμης / ονόματος
Ελλιπής ανανέωση του concept, με αποτέλεσμα να καταστεί παρωχημένο το brand
Πίεση από τη μητρική εταιρεία με στόχο να αγοράσει το κατάστημά σου σε χαμηλό τίμημα και να το πουλήσει σε τρίτο
Αύξηση τιμών αγοράς από τη μητρική εταιρεία
Θεσμοθέτηση επιπλέον χρεώσεων από τη μητρική εταιρεία π.χ. marketing fees
Αλλαγή βασικών προμηθευτών (π.χ. ψήστη ή α’ υλών), με αποτέλεσμα την αλλαγή στη γεύση του προϊόντος και απογοήτευση των πελατών
Μηδενική ή (ακόμα χειρότερα) κακή διαφήμιση από τη μητρική εταιρεία
Εγκατάλειψη της μητρικής εταιρείας από τον επιχειρηματία / ιδρυτή της
Αύξηση του ΦΠΑ ή και του ειδικού φόρου κατανάλωσης