O Γ. Αποστολόπουλος και άνθρωποι του καφέ δίνουν το “στίγμα” για το μέλλον της αγοράς

O Γ. Αποστολόπουλος και άνθρωποι του καφέ δίνουν το “στίγμα” για το μέλλον της αγοράς

Με τα lockdowns η ευέλικτη εργασία έχει καταστεί πιο δημοφιλής από ποτέ, και καθώς περισσότεροι άνθρωποι μένουν στο σπίτι και λιγότεροι κινούνται σε αστικές περιοχές, τα καταστήματα καφέ έχουν παρατηρήσει μείωση της επισκεψιμότητας.

 

Σε μια έρευνα που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο, σχεδόν το 50% των ιδιοκτητών καφέ πρόβλεψε ότι η Covid-19 θα επηρέαζε σημαντικά τα έσοδά τους μέχρι το τέλος του 2020. Περίπου το ένα τέταρτο δήλωσε πως θα επηρεαστούν για τουλάχιστον δύο χρόνια.

 

Το ερώτημα που προκύπτει είναι ένα και σαφές: Πώς η covid-19, τα ζητήματα που ανέκυψαν με τα logistics και η παύση εργασιών επηρέασε την κατανάλωση καφέ; Και πώς ανταποκρίθηκαν τα coffeeshops και οι roasters στα μέτρα του lockdown προκειμένου να παραμείνουν σε λειτουργία; Τρεις άνθρωποι από τον κόσμο του καφέ δίνουν απαντήσεις…

Η κατανάλωση καφέ εκτός σπιτιού, αντιπροσωπεύει περίπου το 25% της συνολικής καταναλωτικής ζήτησης για καφέ. Έτσι, όταν περίπου το 95% αυτών των επιχειρήσεων έκλεισαν στις αρχές του 2020, προσωρινά ή μόνιμα, η βιομηχανία καφέ δέχθηκε μεγάλο πλήγμα. Φυσικά, η όλη κατάσταση που διαμορφώθηκε λόγω πανδημίας οδήγησε πολλούς στο να παρασκευάσουν τον δικό τους στο σπίτι.

 

Ο κ. Γιάννης Αποστολόπουλος είναι Διευθύνων Σύμβουλος και Εκτελεστικός Διευθυντής της Speciality Coffee Association (SCA),  ανέφερε ότι «Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπήρξε μια αλλαγή στην παρασκευή καφέ στο σπίτι, είτε επειδή περισσότεροι άνθρωποι δούλευαν από το σπίτι είτε επειδή ένιωθαν άβολα να αγοράσουν καφέ κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας».

 

Παρά το γεγονός ότι ο ICO προέβλεπε πτώση 0,5% στην παγκόσμια κατανάλωση καφέ, η κατανάλωση οικιακού καφέ έχει αυξηθεί. Στις ΗΠΑ, η αγορά καφέ στο σπίτι αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,9% μόνο το 2020. Η αύξηση αυτή την τετραετή περίοδο από το 2015 έως το 2019 ήταν μόλις 3,9%.

 

«Νομίζω ότι οι άνθρωποι αναλαμβάνουν δράση και προσπαθούν να δημιουργήσουν ροφήματα το ίδιο ποιοτικά με αυτά που απολαμβάνουν σε μια καφετέρια», ανέφερε ο κ. Αποστολόπουλος. “Αυτό οδηγεί σε περισσότερες επενδύσεις για καλύτερο εξοπλισμό στο σπίτι που μπορεί να έχει παρόμοιο αποτέλεσμα με έναν καφέ που παρασκευάζει ένας barista που έχει εκπαιδευτεί να χρησιμοποιεί επαγγελματικό εξοπλισμό.”

 

Η Joyce Klassen είναι επικεφαλής μάρκετινγκ στην εταιρεία-κατασκευαστή μύλων Baratza. Η ίδια επιβεβαιώνει ότι περισσότεροι καταναλωτές επενδύουν σε εξοπλισμό καφέ υψηλής ποιότητας. «Έχουμε δει μια αύξηση στις πωλήσεις μύλων και είναι η πιο σημαντική που είχαμε σε οποιαδήποτε περίοδο έξι μηνών. Είμαστε στο συν 70% από τότε που ξεκίνησε η περιπέτεια με την Covid-19 », ανέφερε στο Perfect Daily Grind.

 

Οι πωλήσεις όλου του εξοπλισμού καφέ, συμπεριλαμβανομένων ειδών όπως βραστήρες, αυξήθηκαν κατά 11% φέτος, με μέση τιμή τα 139 US $. Αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές καφέ είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν σημαντικά χρηματικά ποσά για να βελτιώσουν την ποιότητα του καφέ που πίνουν στο σπίτι.

 

Τι αγόρασαν οι καταναλωτές εν μέσω πανδημίας;

 

Με όλα τα ανωτέρω δεδομένα, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες που καταγράφηκε στην έναρξη της πανδημικής κρίισης. Εν μέσω ανησυχιών, για την αλυσίδα εφοδιασμού, περίπου ένα στα τέσσερα άτομα στις ΗΠΑ ανέφεραν ότι έκαναν stock σε καφέ φοβούμενοι την εξάντληση των προϊόντων.

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι δήλωσαν ότι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τον ίδιο εξοπλισμό και προϊόντα καφέ που είχαν πριν από την πανδημία. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που δοκιμάζουν νέα πράγματα. Αναφέρθηκε ότι λίγο περισσότερο από το 40% των millennials δήλωσαν ότι έχουν πειραματιστεί με διαφορετικές μεθόδους παρασκευής.

 

Οι καταναλωτές γίνονται επίσης πιο σίγουροι για τις δυνατότητες παρασκευής καφέ τους, με τα δύο τρίτα να δηλώνουν ότι έχουν «τελειοποιήσει» τις συνταγές και τις τεχνικές τους. Ωστόσο, ορισμένοι καταναλωτές καφέ εξακολουθούν να αναζητούν την ευκολία, παρά το γεγονός ότι έχουν περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Οι πωλήσεις cold brew και iced lattes αυξήθηκαν κατά 129% κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας και οι πρόσφατες προβλέψεις δείχνουν ότι η αγορά καφέ έτοιμου προς κατανάλωση (ΕΤΑ) αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται. Αναμένεται ότι θα φτάσει σε αξία τα 42.000 δισ. δολάρια μέχρι το 2027.

 

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους roasters;

 

Ενώ η Covid-19 σήμαινε μείωση της χονδρικής πώλησης του καβουρδισμένου καφέ σε καφετέριες και άλλες επιχειρήσεις φιλοξενίας, οι roasters είχαν την ευκαιρία να διαφοροποιηθούν και να στρέψουν το βλέμμα στις διαδικτυακές τους επιχειρήσεις.

 

Ως αποτέλεσμα, όλο και περισσότεροι roasters έδωσαν έμφαση στις διαδικτυακές πωλήσεις καφέ και, συγκεκριμένα, σε συνδρομητικές υπηρεσίες. Στις ΗΠΑ, ο αριθμός των roasters που προσφέρουν συνδρομητικές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της Covid-19 αυξήθηκε κατά 25%, ενώ οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 109%.

 

Ο Vikki Hodge είναι στέλεχος του Rave Coffee στο Gloucestershire του Ηνωμένου Βασιλείου. Η ίδια ανέφερε ότι τα έσοδα της Rave Coffee αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 100% κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ο Vikki δήλωσε πως μερικοί roasters θεωρούσαν ιστορικά ότι οι συνδρομητικές υπηρεσίες «δεν ήταν εύκολες στη διαχείριση», ωστόσο τα πράγματα άλλαξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

 

«Λόγω της πανδημίας, οι πελάτες έχουν συνειδητοποιήσει τις ευκολίες που παρέχει η εν λόγω υπηρεσία. [Τώρα] έχουν περισσότερη πίστη καθώς καταλαβαίνουν και έχουν τον έλεγχο της διαχείρισης», σημειώνει. Αναφέρει ακόμη ότι οι συνδρομητικές υπηρεσίες προσφέρουν νέα οφέλη για τον καταναλωτή. «Μπορεί να είναι διασκεδαστικό, εκπαιδευτικό και βιωματικό χωρίς να είναι περίπλοκο», λέει. «Οι Roasters μπορούν να εισαγάγουν και να ενημερώσουν τους πελάτες για τις διαφορετικές ποικιλίες».

 

Ποιο είναι το μέλλον στην αγορά;

Ο κ. Αποστολόπουλος απαντά: «Προχωρώντας μπροστά, αναμένω ότι οι άνθρωποι θα εκτιμήσουν τις συνδρομές και η παρασκευή καφέ στο σπίτι θα διατηρηθεί ως συνήθεια για τους καταναλωτές. Ωστόσο, μπορεί να μην διατηρήσει ολόκληρο το μερίδιο της κατανάλωσης [όπως διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια της Covid-19], καθώς οι άνθρωποι σίγουρα θα επιστρέψουν στις καφετέριες για να κοινωνικοποιηθούν».

 

Η κα Klassen συμφωνεί, αλλά σημειώνει ότι η μετάβαση πιθανότατα θα είναι σταδιακή. «Νομίζω ότι οι άνθρωποι θέλουν να περάσουν χρόνο με φίλους και να συναντηθούν για καφέ», λέει. «Μπορούν να κάνουν την πρωινή τους ρουτίνα στο σπίτι και στη συνέχεια να κάνουν ένα διάλειμμα για να συνδεθούν με φίλους και συγγενείς σε μια καφετέρια».

Από τη μεριά της η κα Hodge σχολιάζει: «Οι πελάτες συνειδητοποιούν ολοένα και περισσότερο την ποιότητα και την προέλευση του καφέ στο φλιτζάνι τους. Αυτή η συνειδητοποίηση θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση για specialty καφέ, κάτι που θα διαμορφώσει τη βιομηχανία στο μέλλον».

 

Διαβάστε επίσης:

Specialty Coffee: Ήρθε για να μείνει. Προκλήσεις και προσδοκίες για το 2021